آزادراه تهران شمال مسدود شد + علت (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقوع سیل در شبستر آذربایجان شرقی + فیلم (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرریز شدن سد مخزنی دویرج دهلران ایلام + فیلم مسئولان در تدارک اجرای مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان | معوقات حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی واریز خواهد شد اطفای حریق انبار ذغال با تلاش و سرعت عمل آتش نشانان مشهدی (۱۴ اردیبهشت) مرگ ۲ نفر براثر مسمومیت با گاز در ساری (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واژگونی پژو ۲۰۶ در فکوری| آتش نشانان دو محبوس حادثه را نجات دادند (۱۴ اردیبهشت) جاده چالوس یک طرفه شد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) هواشناسی خراسان رضوی هشدار نارنجی صادر کرد (۱۴ اردیبهشت) زلزله مشهد را لرزاند + جزئیات (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید
سرخط خبرها

وقتی کف‌بینی و فال‌گیری هم کرونایی می‌شود | کرونا هم بازار رمال‌ها را کساد نکرد

  • کد خبر: ۵۸۷۰۶
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷
وقتی کف‌بینی و فال‌گیری هم کرونایی می‌شود | کرونا هم بازار رمال‌ها را کساد نکرد
از مهره مار گرفته تا دندان نیش مار، در دکان مجازی‌شان پیدا می‌شود و از پس همه‌چیز برمی‌آیند؛ از بازکردن گره بخت بسته دختران و رام‌کردن معشوق گرفته تا پیش‌بینی بورس و زمان خرید و فروش سهام و چگونگی افزایش سود در معامله‌ها.

لیلا جانقربان| شهرآرانیوز- فال‌گیری و کف‌بینی از سرگرمی‌های باورکردنی یا نکردنی بسیاری از ما بوده است که به‌دلیل دانستن آینده خیلی وقت‌ها به سراغ آن رفته‌ایم.


در گذشته‌ای نه‌چندان دور و حدود یک سال پیش، قبل از شیوع کرونا، با مراجعه حضوری به رمال‌ها و کف‌بین‌ها و فال‌گیرها از احوالات خود راست یا دروغ مطلع می‌شدیم، اما با شیوع کرونا شیوه کار این صنف نیز تغییر کرد!
کافی است گوشی تلفن همراه را برداری و در شبکه‌های اجتماعی همچون تلگرام و اینستاگرام کلمه فال‌گیری یا کف‌بینی را جست‌وجو کنی. صدها صفحه و کانال مختلف با نام استادان! برجسته برایت باز می‌شود که هرکدام شیوه‌ای خاص برای انجام کار خود دارند، ولی در یک زمینه مشترک هستند، آن‌هم اینکه قبل از هرکاری شماره کارت برایت می‌فرستند!

 

خودم به نیت شما قهوه‌ها را می‌خورم

دایرکت یکی از صفحه‌هایی که انواع فال‌بینی‌ها را انجام می‌دهد و از ابزارهای مختلفی از چوب گرفته تا فنجان استفاده می‌کند، پیام می‌گذارم که فال قهوه می‌خواهم. تقریبا یک روز زمان می‌برد تا پاسخ دریافت کنم. اینکه آن‌طرف مرد است یا زن نمی‌دانم و هیچ اطلاعاتی از خود نمی‌دهد. شماره کارتی می‌فرستد و می‌گوید بعد از اینکه مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به این حساب واریز کردید، فیش را ارسال کنید تا به نیابت از شما فال قهوه بگیرم و نتیجه را اعلام کنم. می‌گویم فال قهوه که این قیمت‌ها نیست، بعد هم به نیابت یعنی چه! نشانی بدهید تا خودم بیایم و قهوه بخورم!

 

بازهم با یک روز تأخیر جواب می‌دهد: به‌علت کرونا مراجعه حضوری نداریم و خودم به نیت شما قهوه‌ها را می‌خورم. الان همه همین کار را می‌کنند، اگر اعتقاد ندارید دیگر پیام ندهید!

 

می‌نویسم: به فال قهوه نیابتی که واقعا اعتقاد ندارم!

 

بعد که واریز کردید پیام بدهید

سراغ کانال تلگرامی یکی‌دیگر از فال‌بین‌های مجازی می‌روم. این‌بار مشخص می‌شود که آقایی آن‌سوی ارتباط مجازی است. در این کانال هرچه بخواهی پیدا می‌شود، از انواع فال‌ها گرفته تا گونه‌های مختلف دعا که رایج‌ترین آن‌ها بخت‌گشایی و بازگشت معشوق است. جالب است که ایشان چند نمونه از رضایت مشتری را هم در کانال گذاشته است!

 


پیام می‌دهم و سلام‌علیکی می‌کنیم و می‌گویم که دو مشکل دارم، اول اینکه دعای بخت‌گشایی می‌خواهم و دوم اینکه در کارم به مشکل خورده‌ام و مشکل مالی دارم و چاره‌ای می‌خواهم. تقریبا یک ساعتی زمان می‌برد تا جوابم را بدهد.
می‌نویسد: برای حل مشکلات شما راه‌حل وجود دارد، فقط باید اول سرکتاب بگیرم که ۵۰ هزار تومان می‌شود. این هم شماره حساب که باید مبلغ ۵۰ هزار تومان واریز کنید. بعد که واریز کردید پیام بدهید تا سرکتاب بگیرم و بگویم مشکل از کجاست. برای همه مشکلات هم دعا داریم که باز هزینه آن جداست.


شماره کارتی که می‌دهد به‌نام یک آقاست. می‌پرسم: مراجعه حضوری ندارید؟


می‌نویسد: در شرایط کرونا خیر. شما پول را که واریز کردید، نام خودتان و مادرتان و وضعیت تأهلتان را برایم بفرستید.


می‌نویسم: چطور اعتماد کنم؟ تابه‌حال پیش همکاران شما رفته‌ام و نتیجه نگرفته‌ام.


می‌نویسد: اول باید سرکتاب بگیرم. پول را که واریز کردید، اطلاع بدهید.


جالب است که این بزرگواران طرح‌های تخفیفی هم دارند، مثلا هفته گذشته به‌مناسبت شب‌جمعه! سرکتاب از ۵۰ هزار تومان به ۳۵ هزار تومان کاهش یافته بود و مدام بنده‌خدا در کانال اعلام می‌کرد که حسابی مراجعه زیاد است و لطفا حوصله به خرج دهید!

 

 

از مهره مار گرفته تا دندان نیش مار، در دکان مجازی‌شان پیدا می‌شود و از پس همه‌چیز بر می‌آیند؛ از بازکردن گره بخت بسته دختران و رام‌کردن معشوق گرفته تا پیش‌بینی بورس و زمان خرید و فروش سهام و چگونگی افزایش سود در معامله‌ها.


خیلی‌ها به خیال اینکه شاید گره کارشان به دست رمال‌ها و فال‌گیرها و دعانویس‌ها باز شود، سراغ آن‌ها می‌روند، اما عده انگشت‌شماری هستند که از خرجی که کرده‌اند راضی باشند.

 

البته اگر فقط خرج باشد و به عواقب بدتری ختم نشده باشد!

 

گفت به خورد شوهرم بدهم

خانم عین یکی از افرادی است که از دعانویسی و رمالی خیری ندیده است و علاوه بر اینکه نتیجه مثبت نداشته، کارش به جاهای باریک هم کشیده است. او که به‌علت کم‌توجهی همسرش سراغ رمال می‌رود، می‌گوید: چندوقت پیش احساس کردم همسرم از من و زندگی دل‌سرد شده است. هرکاری می‌کردم توجهش به من جلب نمی‌شد تا اینکه به پیشنهاد یکی از دوستانم سراغ یک دعانویس رفتم و او ۳۰۰ هزار تومان از من گرفت و به شرط اینکه زندگی‌ام گل‌وبلبل می‌شود، بسته‌ای که شبیه داروهای گیاهی بود داد و گفت به خورد شوهرم بدهم. من هم ساده آن را در قوری انداختم و با چای دم کردم. نمی‌دانستم چیست! همان شب کار شوهرم به بیمارستان کشید و مسموم شد. به جرم اینکه از عمد او را مسموم کرده‌ام، محکوم شدم و حالا طلاقم که داده است هیچ، مهریه هم ندارم!


تازه آقای دعانویس می‌خواست عروسک لیلی و مجنون هم به قیمت ۷۰۰ هزار تومان به من بدهد که حسابی شوهرم را مجنونم کند. خوب شد باز پول الکی برای دو تا عروسک آهنی خرج نکردم!

 

یکی‌دیگر از خانم‌هایی که سراغ کف‌بین و فال‌گیر رفته است، می‌گوید: می‌دانم دروغ می‌گویند، ولی دروغ‌هایشان دوست‌داشتنی است و برایم نوعی تفریح شده است. البته شاید هم از اینکه آینده‌نگری می‌کنند خوشم می‌آید، هرچند که در آینده هیچ‌کدام از حرف‌هایی که زدند رخ نمی‌دهد!

 

یکی‌دیگر از خانم‌هایی که بارها برای گشایش بخت بسته‌اش به دعانویس مراجعه کرده است، می‌گوید: همه دروغ می‌گویند. بعد که پول گرفتند جواب سربالا می‌دهند و می‌گویند گره کار جای دیگری است و باز باید بیشتر خرج کنی. من یکی که برای خلاص‌شدن از حرف مردم و ازدواج‌کردن دست‌کم چهارپنج میلیون تا حالا خرج دعانویس کرده‌ام، اما خبری از شوهری که می‌خواهم نشده است!

 

 

رمال‌ها روان‌بازهای خوبی هستند

باوجود کلاهبرداری‌های بسیار و اخباری که از بی‌اعتمادی به رمال‌ها حکایت می‌کند، بازهم بازار این حرفه همچنان در جامعه ما داغ است و پولی را که به زحمت در می‌آوردیم، به‌راحتی پای حرف‌های بی‌اساس و دعاهای بی‌نتیجه این افراد خرج می‌کنیم. به‌راستی دلیل این علاقه چیست؟ نکند جادویی در کار باشد!


یک روان‌شناس اجتماعی در گفت‌وگو با شهرآرانیوز با اشاره به اینکه زنان بیشتر از مردان سراغ رمال‌ها و فال‌گیرها و دعانویس‌ها می‌روند، گفت: متأسفانه به‌دلیل درگیرنبودن برخی زنان با مشاغل خارج از خانه و داشتن وقت خالی که با تفریحات سالم پر نمی‌شود، تفکرات منفی سراغ آن‌ها می‌آید که پایشان را به دکان رمال‌ها و فال‌گیرها باز می‌کند.
مینا دهقانی افزود: این رفتار به قشر خاصی از جامعه مربوط نیست و فقیر و غنی نمی‌شناسد و طعمه‌های گوناگونی را درگیر می‌کند. اما نکته جالبی که درباره همه وجود دارد، این است که چون در فال‌بینی‌ها حرف‌هایی از جنس آینده و چیزهایی که ما نمی‌دانیم گفته می‌شود، جذاب است.

 

وی خاطرنشان کرد: حقیقت این است که هیچ‌کس از آینده خبر ندارد و هرچه گفته می‌شود جملات مشابه و تکراری است که براساس ظاهر و نوع پوشش و رفتار هر فرد به او گفته می‌شود. اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، رمال‌ها روان‌بازهای خوبی هستند که با جملات تزیینی روان ما را قلقلک می‌دهند و ما از این کار لذت می‌بریم، بدون اینکه به واقعی‌بودن آن‌ها بیندیشیم. نقش دعا را در زندگی نمی‌توان انکار کرد و قطعا استطاعت از ائمه اطهار(ع) و کلام‌اللّه در گشایش مشکلات اثرگذار است، اما این راه، راهی دشوار نیست که به واسطه‌ای انسانی همچون خود ما یا شاید هم کمتر از ما نیاز داشته باشد و هدفی جز خالی‌کردن جیب ما نداشته باشد. در این روزهای کرونایی اگر از زندگی به تنگ آمده‌اید و کسب‌وکارتان به مشکل خورده است، حوصله به خرج دهید، زیرا گره این مشکلات به دست رمال و فال‌گیر و کف‌بین باز نمی‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->